Dáváte přednost Windowsu před macOS?


O mně

Jsem kodér/programátor webových stránek. Tvorbě webů jsem se začal věnovat cca v patnácti letech. Nejprve jsem zkoušel samotné HTML bez jakéhokoliv designu. Poté jsem chtěl, aby weby vypadaly pěkně, tak jsem se začal učit CSS, které, se přiznám, dodnes pořádně neovládám a neustále s nimi bojuji.

Když jsem vytvořil první hezky vypadající web pomocí HTML a CSS, naivně jsem si myslel, jaký nejsem frajer a že mi to stačí. Dalším zjišťováním, jak weby fungují, jsem přišel na to, že pro weby existuje skriptovací programovací jazyk PHP, pomocí kterého mohu např. odeslat e-mail nebo vytvořit návštěvníkovi uživatelský účet. Začínalo to být čím dál zajímavější. Všechna data jsem měl uložená právě pomocí PHP v několika souborech. Pak ale přišla myšlenka, že musí existovat lepší způsob, než mít všechno "rozházené" po souborech. A ano, pro to je tu MySQL databáze. Měl jsem vše potřebné pohromadě a už zbývalo "jen" se všechno pořádně naučit a tvořit weby, jak je libo. Bavilo mě to natolik, že jsem to učil i ostatní.

No jak to tak bývá, nic není věčné a došel jsem do bodu, kdy mě přestalo bavit tvoření webů procedurálním způsobem, což vlastně, jednoduše řečeno, znamená, že celý web musíte od píky psát znovu a znovu. Abych ušetřil čas a námahu, přešel jsem na redakční systém PHP-Fusion, který funguje, hodně jednoduše řečeno, tak, že do stažené šablony, která se Vám líbí, hodíte texty dle libosti, poupravíte trošku šablonu a web je hotový. Ani u tohoto jsem dlouho nezůstal. Tvorba sice byla jednodušší, ale postupem času mi začalo vadit, že se v systému nevyznám, že je tam plno, pro mě, zbytečných věcí a že ty weby, "plus mínus", vypadají všechny stejně. Díky tomuto jsem začal mít odpor k redakčním systémům a mám jej dodnes.

V roce 2014, kdy vyšlo nové HTML5 a CSS3, jsem se vrátil k původnímu způsobu tvorby webů. Koupil jsem si knihu a začal znovu. Opět mě to bavilo, protože s tímto přišly nové a lepší možnosti. Začal jsem tvořit weby na zakázku pro známé. Nastal další problém - je potřeba, aby byl web veřejný a zároveň, aby mě to nic nestálo. Začal jsem tedy používat freehosting. Freehosting má spoustu nevýhod, mezi které patří rychlost, výpadky a reklamy. A tak jsem šel cestou dál.

Dozvěděl jsem se, že mohu mít vlastní "virtuální stroj", tzv. VPS, rychlý, bez výpadků a reklam, za který budu muset platit, ale bude to stát za to. Problém ovšem byl, že pro weby se nepoužívá operační systém Windows, a tak jsem se začal učit pracovat s operačním systémem Linux, který má několik distribucí. Vybral jsem si Debian a Ubuntu. Již mi nic nestálo v cestě - až na jednu podstatnou věc.

Web nestačí pouze nakódovat/naprogramovat. Aby hezky vypadal, je potřeba umět dělat grafiku, obzvlášť je-li pro někoho. Když se plně věnujete kódu, na grafiku není čas. Díky tomuto se ke mně přidal kamarád Dan, který tvořil grafiku a já se dál mohl věnovat kódu.

Tvorba webu byla tak super, že jsem si řekl, že se tím začnu živit, a tak jsem si, v září roku 2015, založil živnost. Postupem času se ukázalo, že výdělky nebyly tak vysoké, jak jsem si představoval, což mě přesvědčilo o tom, že bych mohl zkusit nastoupit do firmy. Zde jsem se naučil, že je potřeba pracovat rychle, týmově a hlavně efektivně, že není možné, abychom weby psali od píky znovu a znovu, když můžeme použít to, co ve firmě někdo již napsal. Toto mě přivedlo ke zcela jinému způsobu programování, k tzv. OOP. Můj osobní problém byl v tom, že jsem se základy tohoto způsobu naučil ve firmě, ale sám se jej dál učit nechtěl, protože jsem nedokázal pochopit, jak funguje. To vedlo pouze a jedině k tomu, že jsem z firmy po měsíci odešel a dál jsem si ležérně pokračoval v procedurálním způsobu i za cenu jednoho webu měsíčně.

Když je něco efektivní a usnadní to práci, pak to člověka stejně, dřív nebo později, dožene. Potřeboval jsem pro zákazníka vytvořit rozsáhlý web, který si bude moct sám do jisté míry upravit, aniž by uměl to, co já a ještě ke všemu ve třech jazykových mutacích. To pro mě bylo tenkrát nepředstavitelné a nereálné. Jelikož jsem se se šéfem, již zmiňované firmy, nerozešel ve zlém, obrátil jsem se na něj a zakázku mu předal. Web, který bych tvořil několik měsíců, (když pominu, že jsem ani netušil jak), byl díky němu za pár dní hotov. Proč? Právě díky OOP - Jednoduše řečeno, když jednou něco naprogramuji, mohu to vzít a použít na jakémkoliv jiném webu a bude to fungovat stejně. Zároveň ale potřebuji na webu využit věci, které OOP způsobem napsat nejdou.

Přichází na scénu geniální pomocník, kterým je Nette Framework, jehož autorem je český programátor, podnikatel a publicista David Grudl. Díky tomuto mohu tvořit weby rychle, efektivně a snadno, aniž bych znovu musel psát to, co jsem již jednou napsal, včetně struktury webu. Zároveň mě to v ničem neomezuje, nemám nadbytečný kód a plně se v něm vyznám.

Nette se věnuji cca 3 roky a jsem spokojen. Za hodně vděčím kamarádovi Vencovi, který mě udržel u OOP tím, že mě naučil základy programovacího jazyka C# a dále mi pomáhá již několik let i s PHP, neboť princip OOP je ve všech jazycích stejný. Lituji pouze toho, že jsem tímto způsobem nezačal mnohem dříve...

Chcete se o mně dozvědět více? Pokračujte ve čtení.


Narodil jsem se v Brně. Když mi byly dva roky, přestěhovali jsme se s rodiči do města blízko Českých Budějovic. V roce 2013 jsem v Budějovicích úspěšně vystudoval, a zakončil s maturitou, střední školu. Mým oborem byla Informační technologie - aplikace osobních počítačů.

Jak jsem se dostal k počítačům a webům? O počítače jsem se zajímal již v osmi letech. K prvnímu programovacímu jazyku jsem se dostal ve čtrnácti letech a to konkrétně k jazyku Pawn kvůli SA-MP. Mimochodem, Pawn má podobnou syntaxi jako PHP, čímž pro mě poté PHP bylo snadnější na pochopení. Pawn mě bavil pouze rok, především kvůli konkurenčním módům a serverům. O rok později jsem se začal zajímat o tvorbu webových stránek (viz výše).

Co se webů týká, grafik šel vlastní cestou, a tak grafiku tvořím sám.